
Ontwikkelingsgerichte rubrics maken groei zichtbaar.
Ze helpen studenten om hun eigen ontwikkeling te begrijpen én richting te geven.
Niet om te beoordelen of af te vinken, maar om het gesprek te voeren:
Waar sta ik nu?
Waar wil ik naartoe?
En wat heb ik daarvoor nodig?
Elke rubric beschrijft concreet gedrag per ontwikkelingsfase,
zodat studenten en docenten samen kunnen kijken naar leerhouding, vakmanschap en persoonlijk leiderschap.
💬 Een zelfevaluatie voorafgaand aan de beoordeling door de docent is hierbij essentieel.
Het helpt studenten om bewust stil te staan bij hun leerproces, successen en groeipunten.
Door eerst zelf te reflecteren, nemen studenten verantwoordelijkheid
én ontstaat er een gelijkwaardiger gesprek.
De docent krijgt zo zicht op het zelfinzicht, de motivatie en de leerhouding van de student: waardevolle informatie die niet uit cijfers alleen te halen is.
Het gesprek verschuift daarmee van oordelen naar begeleiden, van resultaat naar ontwikkeling.
📌 Deze materialen zijn ontwikkeld vanuit mijzelf en weerspiegelen mijn professionele visie. Ze zijn niet namens een werkgever gepubliceerd.
Reactie plaatsen
Reacties