Over mij
“Onderwijs is voor mij pas geslaagd als studenten zich gezien voelen in wie ze zijn én in wie ze kunnen worden.”
"Soms overvalt het me even: hoe bijzonder het is dat ik dit werk mag doen."
Ik ben Judith Peinemann, oprichter van 'Studio Umoya'.
Vanuit mijn achtergrond in pedagogiek, strategisch opleiden en toegepaste sociale psychologie geef ik woorden aan wat studenten motiveert, hoe relaties in de klas leren beïnvloeden en wat docenten nodig hebben om die groei te begeleiden.
Met die combinatie van pedagogische, psychologische en didactische expertise ontwerp ik praktische instrumenten die studenten én docenten houvast geven in hun leer- en begeleidingsproces.
Mijn werk richt zich op studentenwelzijn en ontwikkelingsgericht leren; twee pijlers die elkaar versterken.
Mijn kracht ligt in het praktisch en concreet maken van pedagogische principes: ik vertaal abstracte ideeën naar bruikbare instrumenten en taal die houvast bieden in het dagelijks leren en begeleiden.
In alles wat ik doe, zoek ik de verbinding:
✨ tussen theorie en praktijk
✨ tussen vo en mbo
✨ tussen student en docent
Wat mij drijft, is de overtuiging dat iedere student recht heeft op een leeromgeving waarin groei zichtbaar wordt en motivatie blijvend gevoed.
Met Het Pedagogisch Fundament draag ik bij aan onderwijs waarin welzijn, succes en ontwikkeling hand in hand gaan.
Ik werk vier dagen per week bij ROC van Twente als onderwijskundig pedagoog.
Na meer dan twaalf jaar voor de klas weet ik hoe complex én mooi het werk van een docent is. Die ervaring vormt de kern van mijn werk: ze helpt me niet alleen te denken in beleid of theorie, maar in de dagelijkse werkelijkheid van het klaslokaal.
Daar zie ik telkens opnieuw hoe krachtig pedagogisch handelen is, het vormt de grond waarop leren, vertrouwen en groei kunnen ontstaan.