Het Pedagogisch Fundament 

"Sommige studenten hebben geen andere route nodig, maar meer tijd om hun eigen pad te vinden."

Het pedagogisch fundament: geeft richting in ontwikkelingsgericht opleiden en een onderbouwd bsa.

Het pedagogisch fundament helpt teams en docenten om doelgericht en onderbouwd te werken aan studentontwikkeling. Niet door alles vast te zetten in protocollen, maar door samen te bouwen aan een stevige basis: een gedeelde taal, duidelijke kaders en oog voor groei.

Met 'Het Pedagogisch Fundament ' krijg je:

✅ Een gezamenlijke taal over groei, gedrag en leerhouding
✅ Houvast bij het geven van een bindend studieadvies vanuit ontwikkeling
✅ Handvatten voor krachtige, motiverende gesprekken met studenten (en ouders)
✅ Succescriteria en rubrics die ontwikkeling zichtbaar maken
✅ Een leerlijn vol ontwikkelingsgerichte activiteiten
✅ Ondersteuning bij het doen van interventies als groei stagneert
✅ Tools om leren zichtbaar te maken in de klas
✅ Een beslisboom die helpt bij zorgvuldige BSA-besluiten

 

Onderstaande artikelen en materialen helpen je op weg of geven je team nét dat extra zetje om ontwikkelingsgericht werken écht samen vorm te geven.

 

Je kunt ook op de subpagina's klikken onder 'Het Pedagogisch Fundament' voor meer artikelen over specifieke thema's. 

 

🌱Het concept 'Het Pedagogisch Fundament' heb ik op eigen initiatief ontwikkeld. Binnen ROC van Twente heb ik dit concept vervolgens verder uitgewerkt onder de naam 'Groeiwijzer'. Dat bevat materialen, instrumenten en formats die specifiek voor en binnen het ROC zijn ontwikkeld. 
Ik deel het concept hier op persoonlijke titel, vanuit mijn betrokkenheid bij al onze studenten en teams.
Met trots draag ik zo bij aan de gezamenlijke ambitie om iedere student ontwikkelingsgericht te begeleiden.

 

 

Hulp nodig? Stuur me een mail!

Judith@studioumoya.nl

 

Van resultaat naar ontwikkeling: waarom ontwikkelingsgericht opleiden het gesprek verdiept

In het mbo gaat het vaak over resultaten, rendement en diploma’s. Begrijpelijk, want we willen studenten voorbereiden op de beroepspraktijk. Tegelijk merk ik in mijn werk dat er behoefte is aan een ánder gesprek: over wie leerlingen en studenten aan het worden zijn, hoe ze leren en wat zij nodig hebben. Niet alleen: “voldoen ze aan de norm?”, maar ook: “hoe krijgen ze richting in hun groei?”

Lees meer »

Bronnen en inspiratie

Hier vind je een zorgvuldig samengestelde selectie van bronnen, artikelen en publicaties die de basis vormen onder mijn werk rond ontwikkelingsgericht opleiden. Of je nu verdieping zoekt op het gebied van motivatie, leerhouding, formatief evalueren of het geven van een transparant bindend studieadvies; deze bronnen geven je inzichten, handvatten én wetenschappelijke onderbouwing.

Lees meer »

Van kwalificatiedossier naar ontwikkelingsgericht leerdoel

Als opleider of docent in het mbo begeleid je studenten richting hun beroep.De einddoelen daarvoor zijn helder: het kwalificatiedossier geeft richting.Maar tussen het formele dossier en de dagelijkse praktijk zit een cruciale stap die vaak overgeslagen wordt: de vertaalslag naar concreet, ontwikkelingsgericht leren.

Lees meer »

Pedagogische veiligheid: de bodem waar groei kan wortelen

Pedagogische veiligheid betekent meer dan dat het ‘gezellig’ is in de klas.Het gaat over het vertrouwen dat je er mag zijn zoals je bent.Dat je fouten mag maken zonder afgerekend te worden.Dat je vragen mag stellen zonder dom gevonden te worden.Dat je je kwetsbaar op durft te stellen in een omgeving die je niet schaadt.

Lees meer »

Waarom leerstrategieën de sleutel zijn tot zelfregie

Binnen ontwikkelingsgericht opleiden draait alles om zichtbare groei, eigenaarschap en het stimuleren van zelfregie bij studenten. Maar als we écht willen dat studenten eigenaar worden van hun leerproces, moeten we hen niet alleen laten oefenen met de inhoud, maar ook met hoe ze leren.Daar ligt een enorme kans: differentiëren op leerstrategieën.

Lees meer »

Klik op onderstaande buttons voor meer artikelen!