Breinleren in de Praktijk

Veel docenten ervaren dat studenten snel afhaken, moeite hebben met starten, opdrachten vergeten of cognitief vastlopen.
Dit voelt soms als motivatieprobleem, maar is vaak een breinprobleem: te veel prikkels, te weinig houvast, te grote stappen, te hoge spanning of gewoon een overvol werkgeheugen.

Wanneer lessen niet aansluiten bij hoe het brein informatie verwerkt, ontstaat ruis.
Wanneer lessen wel breinvriendelijk zijn, ontstaat rust, helderheid en focus.

Breinleren is dus geen extraatje. Het is de basis om iedere student een eerlijke kans te geven.

Wat we doen

We ontrafelen wat het brein helpt en hindert bij leren

Je ontdekt welke principes universeel werken en waarom sommige didactische keuzes wél effect hebben en andere niet.

We verdiepen ons in werkgeheugen, spanning en overload

We vertalen neuropsychologische inzichten naar herkenbare klaspraktijk.
Je leert overload herkennen en voorkomen.

We ontwerpen breinvriendelijke instructie

We maken instructie eenvoudiger, helderder en beter gestructureerd, zonder in te leveren op uitdaging of tempo.

We oefenen met kleine didactische ingrepen die groot effect hebben

Kleine aanpassingen in taal, tempo, structuur of visuele ondersteuning kunnen direct zichtbaar resultaat geven.

We werken met jullie eigen lesmateriaal

Je past alles meteen toe op je eigen lessen zodat de vertaalslag naar morgen helder en haalbaar is.

Wat je meeneemt

Je kunt je lessen breinvriendelijker maken waardoor studenten meer onthouden en beter starten.
Je begrijpt hoe aandacht, motivatie en geheugen samenwerken.
Je ziet sneller waar studenten afhaken en hoe je dat voorkomt.
Je ervaart hoe een breinvriendelijke aanpak rust én leerwinst oplevert.

 

Praktisch

Duur: 1 dagdeel of 1 dag (in te plannen op een vrijdag)
Vorm: interactief, praktijkgericht, afgestemd op jullie context
Aantal deelnemers: in overleg
Locatie: in overleg
Maatwerk: altijd gekoppeld aan jullie context