Autonomie-ondersteunend begeleiden 

 

Veel docenten willen dat studenten meer regie nemen, zelfstandiger werken en gemotiveerder zijn.
Maar autonomie wordt in de praktijk vaak verward met loslaten. Studenten voelen zich dan onzeker of juist vrij om te verdwijnen. Docenten ervaren druk om te controleren en vragen zich af hoe ze autonomie kunnen geven zonder chaos.

Het resultaat is een spanningsveld:
te veel sturing belemmert eigenaarschap;
te weinig sturing ondermijnt veiligheid en duidelijkheid.

Het Pedagogisch Fundament biedt precies wat nodig is: een balans tussen richting geven en ruimte geven.

Wat we doen

We vertalen sociaal psychologische theorie naar het klaslokaal

Self Determination Theory, attributionele overtuigingen en motivatieprincipes worden concreet en toepasbaar.
Geen theorie om te kennen, maar om te gebruiken.

We ontdekken autonomie zonder loslaten

Je leert hoe je veiligheid en kaders kunt combineren met vrijheid en keuze.
Autonomie wordt geen ideaal maar een vaardigheid.

We werken met mini-interventies die motivatie direct verhogen

Met kleine, haalbare handelingen zet je de motivatieknop van studenten aan.
Je ziet snel effect in betrokkenheid en gedrag.

We bouwen aan taal die regie bevordert

We oefenen met formuleringen die ruimte creëren, duidelijkheid geven en verantwoordelijkheid bij de student plaatsen.
Heldere taal verandert de dynamiek.

We koppelen autonomie aan ontwikkeling

Met portfolio-opdrachten ervaren studenten dat zij eigenaar zijn van hun groei.
Ze reflecteren, kiezen, verantwoorden en nemen richting.

Wat je meeneemt

Je kunt met kleine handelingen motivatie en regie bij studenten vergroten.
Je begrijpt wanneer je stuurt en wanneer je ruimte geeft en waarom dat werkt.
Je beschikt over praktische taal, tools en interventies die je direct kunt toepassen.
Je versterkt je pedagogische én didactische autonomiepraktijk.

 

Praktisch

Duur: 1 dagdeel (3,5 uur)  (in te plannen op een vrijdag)
Vorm: interactief, praktijkgericht, afgestemd op jullie context
Aantal deelnemers: in overleg
Locatie: in overleg
Maatwerk: altijd gekoppeld aan jullie context