In het mbo is het essentieel om studentontwikkeling niet alleen te volgen, maar ook te begrijpen.
Deze gespreksleidraad helpt teams om voortgangsbesprekingen kort, doelgericht en betekenisvol te voeren, met aandacht voor leren, motivatie en welbevinden.
Het doel is om gesprekken te objectiveren en tegelijk de pedagogische diepte te behouden.
De leidraad richt zich niet op oordeel, maar op inzicht:
“Wat zien we concreet in gedrag, motivatie en ontwikkeling en wat heeft deze student nu nodig om verder te groeien?”
Door te werken met een vaste structuur ontstaat rust, tijdwinst en focus op de essentie:
-
Teams krijgen zicht op patronen in leren en motivatie.
-
Studenten met zorgen worden vroeg gesignaleerd.
-
Successen en groeikansen komen net zo goed in beeld.
➤ In de voorbereiding
→ 30 seconden per student extra aandacht voor groei
Laat elke begeleider vóór de bespreking één zin noteren bij:
“Waar zag ik de afgelopen weken groei bij deze student?”
Voorbeelden:
-
“Ze stelt nu zelf vragen bij de start van een project.”
-
“Hij durft feedback te vragen in plaats van af te wachten.”
-
“Ze houdt haar planning beter vol sinds het leerdoelgesprek.”
💡 Effect: het team komt binnen met een ontwikkelingsblik in plaats van een probleemblik.
➤ Tijdens de bespreking
-
Reserveer bewust 3 minuten van de bespreking voor positieve groeiverhalen.
Laat elk teamlid één student noemen die een stap heeft gezet; klein of groot.
“Zie mij niet alleen als het goed of slecht gaat, maar ook gewoon omdat ik er ben.”
Reactie plaatsen
Reacties