Sociaal-psychologische signaleringskaart

In het dagelijks werk zie je veel gedrag. Soms is dat duidelijk, soms verwarrend.
Deze signaleringskaart helpt om achter gedrag te kijken: wat vertelt een student met zijn houding, stilte of weerstand?

Door gedrag te begrijpen vanuit sociaal-psychologisch inzicht: motivatie, angst en belonging, kun je als docent bewuster duiden en begeleiden.
Het doel is niet om te labelen, maar om samen te onderzoeken: wat speelt hier, en wat heeft deze student nodig om te groeien?

Gebruik de kaart als gesprekstool in mentoroverleggen, tijdens stagebegeleiding of in reflectiemomenten met collega’s.
Kleine observaties worden zo waardevolle aanknopingspunten voor ontwikkeling en welbevinden.

 

Theoretische basis (APA)

  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman.

  • Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497–529.

  • Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The Self-Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78.

  • Dweck, C. (2006). Mindset: The New Psychology of Success. Random House.

  • Korthagen, F. (2014). Leren van binnenuit. Coutinho.

  • Osterman, K. F. (2000). Students’ need for belonging in the school community. Review of Educational Research, 70(3), 323–367.

 

 

Sociaal Psychologische signaleringskaart
13 downloads

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.