Beroepshouding en BSA?

Beroepshouding is essentieel in elke opleiding, maar het is ook het onderdeel waar subjectiviteit het snelst binnensluipt.
Wat de één “passief” noemt, ziet een collega als “rustig”.
De ene docent voelt zich gestoord door gedrag, terwijl een ander het amper opmerkt.
En studenten weten vaak niet precies wat er bedoeld wordt, waardoor gesprekken spannend en diffuus worden.

Tijdens het BSA kan deze subjectiviteit leiden tot onduidelijkheid, ongelijke verwachting en soms onbedoelde ongelijkheid.

Het Pedagogisch Fundament biedt precies wat hier nodig is: veiligheid, objectieve taal, duidelijke ontwikkelstappen en gedeelde professionaliteit.

 

We bouwen aan een gedeelde, objectieve taal

Met ontwikkelaspecten en succescriteria maken we zichtbaar wat gedrag betekent en wanneer het voldoende, groeiend of zorgwekkend is.
Dit geeft rust, helderheid en houvast tijdens het BSA.

We oefenen met echte casussen

We analyseren beroepshouding zoals die in jullie opleiding voorkomt.
We herschrijven subjectieve formuleringen tot professionele observaties.
We ervaren hoe het gesprek verandert wanneer de taal verandert.

We koppelen dit aan een stevig BSA-proces

We verkennen hoe objectiviteit, duidelijkheid en pedagogische veiligheid kunnen doorlopen van coaching naar beoordeling.
Studenten begrijpen beter waarop ze beoordeeld worden en wat hun volgende stap is.

Wat deelnemers meenemen

Je weet hoe subjectiviteit het gesprek en het BSA beïnvloedt.
Je kunt beroepshouding concreet, eerlijk en zonder oordeel bespreken.
Je beschikt over taal en tools die BSA-gesprekken betrouwbaarder en veiliger maken.
Je werkt als team meer vanuit één lijn in het beoordelen van studenten.

Praktisch

Duur: 1 dag (in te plannen op een vrijdag)
Vorm: interactief, praktijkgericht, afgestemd op jullie context
Aantal deelnemers: in overleg
Locatie: in overleg
Maatwerk: altijd gekoppeld aan jullie context