BSA en ontwikkelingsgericht opleiden horen bij elkaar
Een BSA wordt vaak los gezien van het leerproces, alsof het pas relevant wordt aan het einde van een periode. Maar binnen ontwikkelingsgericht opleiden kan een BSA nooit alleen een eindstap zijn. Het is een moment in een groter proces.
Wanneer je kijkt naar groei, worden patronen zichtbaar die anders onbesproken blijven. De ontwikkelaspecten helpen om gedragingen te duiden en te begrijpen wat een student nodig heeft. Niet als oordeel, maar als richting.
Een student kan bijvoorbeeld moeite hebben met plannen, maar sterk zijn in samenwerken. Of onzeker zijn in handelen, maar leren door te doen. Door deze nuances mee te nemen ontstaat een eerlijker beeld. Het BSA wordt geen ja of nee, maar een gesprek over waar iemand staat in zijn ontwikkeling.
Ontwikkelingsgericht opleiden maakt zichtbaar wat anders onder de radar blijft. Het maakt een BSA menselijker, eerlijker en rijker aan informatie. Het is een manier van kijken waardoor studenten én docenten meer grip krijgen op groei.
Reactie plaatsen
Reacties