
Hoe vaak zeggen we het niet in de docentenkamer: “Die student is ongemotiveerd.”
Maar ongemotiveerd betekent niet hetzelfde als onbereikbaar. Achter gedrag schuilen vaak verhalen: onzekerheid, een andere leerstijl, omstandigheden die niet zichtbaar zijn. Als we alleen het etiket plakken, missen we de kans om écht te zien.
💡 Praktisch inzicht
In een studentbespreking kun je het woord ongemotiveerd vervangen door concreet gedrag:
- Komt vaak te laat.
- Levert opdrachten niet in.
- Kijkt weg bij uitleg.
Schrijf in je volgende studentbespreking eens niet op “ongemotiveerd”, maar noteer 1 concreet gedrag dat je ziet.
Vraag daarna met het team: 👉 Wat kan dit gedrag betekenen?
Zo verplaats je de focus van oordeel naar onderzoek en opent zich ruimte voor andere interpretaties.
Als onderwijskundig pedagoog zie ik dat motivatie niet vaststaat, het is een proces. Wanneer we welzijn, eigenaarschap en professionele begeleiding combineren, maken we leerhouding bespreekbaar zonder oordeel. Zo creëren we ruimte om te zien wat er wél is, en waar een student kan groeien.
𝘿𝙖𝙣𝙠 𝙫𝙤𝙤𝙧 𝙝𝙚𝙩 𝙢𝙚𝙚𝙡𝙚𝙯𝙚𝙣 𝙚𝙣 𝙩𝙤𝙩 𝙝𝙚𝙩 𝙫𝙤𝙡𝙜𝙚𝙣𝙙𝙚 𝙄𝙣𝙨𝙥𝙞𝙧𝙚𝙧𝙚𝙣𝙙 𝙊𝙥𝙡𝙖𝙖𝙙𝙥𝙪𝙣𝙩.
Deze nieuwsbrief verscheen eerder op LinkedIn. Volg mij daar voor meer: 🧠 Judith Peinemann 🌱 | LinkedIn
Hartelijke groet,
Judith
Reactie plaatsen
Reacties