
Wanneer studenten hun ontwikkeling presenteren aan de klas, maken ze hun leerproces zichtbaar, voor zichzelf én voor anderen.
Het helpt hen om:
-
bewust stil te staan bij hun groei
-
keuzes te onderbouwen
-
en trots te zijn op wat ze geleerd hebben
Tegelijk inspireren ze elkaar en bouwen ze samen aan een positieve, lerende cultuur waarin ontwikkeling centraal staat.
Presenteren is dus niet alleen laten zien wat je hebt gedaan, maar vooral: laten zien wie je aan het worden bent.
Pedagogische veiligheid als voorwaarde
Voor studenten is het delen van hun leerproces spannend.
Ze laten iets van zichzelf zien: hun groei, twijfels en leerstappen.
Juist daarom is het essentieel dat jij als docent zorgt voor Pedagogische veiligheid.
Dat betekent:
-
een sfeer waarin fouten maken normaal is
-
waarin iedereen met respect luistert
-
en waarin het oké is om jezelf te laten zien, ook als je nog niet “klaar” bent
Zo wordt presenteren geen beoordelingsmoment,
maar een waardevolle leerervaring waarin studenten zich veilig voelen om te groeien.
Opdracht:
Je presenteert tijdens het SLB-uur jouw ontwikkeling op jouw innerlijk kompas.
Beantwoord de vragen en maak hier een poster of andere visual van, die je kunt laten zien tijdens de presentatie. Sla alles goed op en upload het in je portfolio, zodat je het mee kunt nemen naar je reflectiegesprek.
đ¯ Vragen voor je presentatie over jouw innerlijk kompas
đ§ 1. Wat betekent persoonlijk leiderschap voor jou?
Beschrijf in je eigen woorden wat jij hieronder verstaat.
đļ 2. Welke stappen heb jij gezet de afgelopen periode?
Noem concrete voorbeelden (bijv. plannen, samenwerken, initiatief nemen).
đ 3. Wat laat jouw portfolio zien over jouw ontwikkeling?
Welk bewijsstuk (opdracht, reflectie, feedback) past daarbij?
đŦ 4. Wat is jouw grootste leerpunt tot nu toe?
Wat vond je lastig, en hoe ben je daarmee omgegaan?
â 5. Waar ben je trots op?
Wat heb je geleerd of gedaan waar je echt tevreden over bent?
đ¯ 6. Wat is jouw volgende stap in persoonlijk leiderschap?
Welk doel stel je voor de komende periode?
đ 7. Wat wil je dat klasgenoten of je slb-er van jou zien of weten?
Wat wil je zichtbaar maken in je presentatie?
đ Dit materiaal is ontwikkeld vanuit mijzelf en weerspiegelt mijn professionele visie. Het is niet namens een werkgever gepubliceerd.
Reactie plaatsen
Reacties